Derfor stiller høyteknologiske elbiler nye krav til dekk og felger

0
97

Denne artikkelen er en betalt annonse.

I Norge er elbilene helt dominerende på privatmarkedet, noe som ikke er så rart med tanke på de mange fordelene. Selv om det er gjort endringer når det gjelder for eksempel moms på kjøpesum over 500 000, er elbiler fortsatt et godt kjøp. Det fører også til nye krav når det gjelder dekk og felger, i og med at elbilene har andre egenskaper enn tradisjonelle fossildrevne biler. Samtidig trenger det ikke å være komplisert å handle dekk. Hvis du velger en forhandler som Felgverden, kan du for eksempel søke etter passende dekk basert på bilens registreringsnummer.

Høyere vekt og kraftig dreiemoment

Elbiler er i all hovedsak tyngre enn en tilsvarende fossildrevne biler, i og med at batteripakken bidrar med en betydelig ekstra tyngde. Det har betydning av flere grunner:

  • Det er viktig at dekkets såkalte «lasteindeks» er tilstrekkelig, slik at dekket helt enkelt er designet for å tåle tyngden fra bilen.
  • Dessuten er det viktig å huske på at mer vekt per definisjon vil gi mer slitasje på dekket.

Kraftig dreiemoment handler om at elmotorer yter full kraft allerede fra du trykker foten på gasspedalen, noe som er en stor forskjell sammenlignet med tradisjonelle fossilbiler. Denne egenskapen gir rask akselerasjon, men samtidig også betydelig mer slitasje på dekkene. Det er likevel viktig å huske på at det er føreren som bestemmer hvor mye av bilens krefter man må bruke – det er ikke obligatorisk å prøve å slå hastighetsrekorder hver gang trafikklyset skifter til grønt…

Stillegående dekk med lavere rullemotstand

Det er særlig to andre aspekter som får mye oppmerksomhet når det gjelder dekk og felger til elbiler: lav rullemotstand og en stillegående konstruksjon.

  • Selv om den såkalte «rekkeviddeangsten» er redusert i takt med utbyggingen av ladenettverket, er det fortsatt mange elbileiere som med rette er opptatt av å få flest mulig kilometer ut av en fulladet bil. Dekkets rullemotstand kan ha mye å si for hvor effektivt kraften fra motoren kan overføres til rekkevidde – noe som også påvirker hvor ofte du må lade.
  • En elbil er dessuten per definisjon svært stillegående, noe som i stort er en positiv egenskap. Likevel er det kanskje noen som har blitt overrasket første gangen de kjører en elbil, og kan høre både vind og veistøy på en helt annen måte enn i en fossildrevet bil. Særlig stillegående dekk er laget for å redusere veistøy til et minimum, noe som kan gjøre reisen mer komfortabel.

Lavere rullemotstand og stillegående egenskaper er egentlig positive faktorer også når det gjelder dekk til fossildrevne biler, men slike dekk er ekstra relevante til elbiler.

Mønsterdybde og riktige dekk er fortsatt viktig

Det er lett å bli overveldet av begreper som lasteindeks, rullemotstand, støyreduksjon og mye mer. Heldigvis er selvfølgelig hele dekkmarkedet i Norge preget av fokuset på elbiler, slik at det i alt større grad er «elbilvennlige» dekk du møter hos forhandlerne.

Derfor er det også på sin plass å gjenta det helt grunnleggende – gode vinter- eller sommerdekk med riktig mønsterdybde er fortsatt det aller viktigste å huske på.